Універсальні навчальні дії (УНД) - це узагальнені дії, що відкривають можливість широкій орієнтації учнів, - як в різних предметних областях, так і в будові самої навчальної діяльності, включаючи усвідомлення учнями її цільової спрямованості, ціннісно-смислових і операційних характеристик.
У широкому значенні термін «універсальні навчальні дії» означає уміння вчитися, тобто здатність суб'єкта до саморозвитку та самовдосконалення шляхом свідомого і активного присвоєння нового соціального досвіду.
Для формування УНД використовується технологія діяльнісного методу.
В рамках діяльнісного підходу в якості УНД розглядаються основні структурні компоненти навчальної діяльності - мотиви, особливості формування мети і завдань (навчальна мета і завдання), навчальні дії, контроль і оцінка, сформованість яких є однією зі складових успішності навчання в освітній установі.
Функції універсальних навчальних дій включають:
• забезпечення можливостей учня самостійно здійснювати діяльність навчання, ставити навчальні цілі, шукати і використовувати необхідні засоби і способи їх досягнення, контролювати і оцінювати процес і результати діяльності;
• створення умов для гармонійного розвитку особистості і її самореалізації на основі готовності до безперервної освіти; забезпечення успішного засвоєння знань, формування умінь, навичок і компетентностей в будь-якій предметній області.
У складі основних видів УНД, відповідних ключовим цілям загальної освіти, можна виділити чотири блоки: особистісний, регулятивний, пізнавальний і комунікативний.
Формування і розвиток УНД на уроках математики відбувається за допомогою різних видів завдань.
Види універсальних дій |
Види завдань |
Познавательные |
«Знайти відмінності» |
«Пошук зайвого» |
|
Складання схем-опор |
|
Робота з різними видами таблиць, діаграм |
|
Регулятивні |
«Навмисні помилки» |
Пошук інформації в запропонованих джерелах |
|
Взаємоконтроль |
|
Диспут |
|
Контрольний опитування на певну проблему |
|
Комунікативні |
Склади завдання партнеру |
Відгук на роботу товариша |
|
Групова робота |
|
«Поясни ...» |
|
Особистісні |
Участь у проектах |
Підведення підсумків уроку |
|
Творчі завдання, які мають практичне застосування |
|
Самооцінка подій |
Для формування універсальних навчальних дій на уроках математики можна виділити 4 етапи:
1-етап - вступний - мотиваційний.
Щоб учень почав «діяти», необхідні певні мотиви. На уроках математики необхідно створити проблемні ситуації, де учень проявляє вміння комбінувати елементи для вирішення проблеми. На цьому етапі учні повинні усвідомити, чому і для чого їм потрібно вивчати дану тему, і розуміти основні навчальні завдвння. (Використовується технологія проблемного навчання)
2 етап - відкриття математичних знань.
На даному етапі вирішальне значення мають прийоми, що вимагають самостійних досліджень, що стимулюють ріст пізнавальної потреби
3 етап - формалізація знань.
Основне призначення прийомів на цьому етапі - організація діяльності учнів, спрямованої на забезпечення всебічного вивчення встановленого математичного факту.
4 етап - узагальнення і систематизація.
На цьому етапі застосовуються прийоми, які встановлюють зв'язок між вивченими математичними фактами, призводять знання в систему. Формування всіх складових навчально-пізнавальної компетентності відбувається в процесі здійснення навчально-пізнавальної діяльності, співвідноситься з етапами її формування, тобто носить діяльнісний характер.
Проектування уроку математики з позиції формування УНД.
I. Розгляд уроку з позиції формування УНД. Найпоширеніший тип уроку - комбінований. Суть змін, пов'язаних з формуванням УНД на основних етапах уроку така: розрізняється, насамперед, діяльність вчителя і учнів на уроці. Учень з пасивно виконуючого вказівки вчителя на уроці традиційного типу тепер стає головним діячем. Йдеться про урок сучасного типу, в основі якого закладено принцип системно - діяльнісного підходу. Учитель покликаний здійснювати приховане управління процесом навчання, бути натхненником учнів.
II. Визначення, які УНД формуються на кожному етапі уроку. Для цього можна використовувати таблицю «Опис етапів уроку і УНД, які формуються на даних етапах».
III. Для того щоб сформувати в учнів будь-які універсальні навчальні дії необхідно спроектувати на уроці наступні етапи:
1. Формування первинного досвіду виконання цієї дії і мотивацію.
2. Використовуючи наявний досвід, сформувати розуміння способу (алгоритму) виконання відповідного УНД.
3. Сформувати вміння виконувати вивчене УНД за допомогою включення його в практику навчання, організовувати самоконтроль його виконання і при необхідності - корекцію;
4. Організувати контроль рівня сформованості даного УНД.
IV. Визначення методів, прийомів, засобів навчання; форм організації діяльності учнів; педагогічних технологій для досягнення поставлених цілей.
При проектуванні і проведенні уроку, спрямованого на формування не тільки предметних, а й міжпредметних результатів, вчитель може використовувати різні методи, прийоми, засоби навчання, форми організації діяльності учнів, також різні педагогічні технології. На цьому етапі підготовки до уроку можна користуватися наступною таблицею.
«Форми організації навчальної діяльності, спрямовані на формування УНД»
Вимоги до уроку комбінованого типу |
Формовані універсальні навчальні дії
|
Методи, прийоми, засоби навчання; форми організації діяльності учнів; педагогічні технології
|
Оголошення теми уроку |
Пізнавальні загальнонавчальних, комунікативні |
Постановка проблемного питання, організація проблемної ситуації |
Повідомлення цілей і завдань |
Регулятивні цілепокладання, комунікативні |
Діалог, технологія проблемного навчання |
Планування |
Регулятивні, планувальні |
Карта уроку, інтерактивні плакати, презентація |
Практична діяльність учнів |
Всі види УНД |
Проектна діяльність. Вільний урок, уроки взаємонавчання; Частково пошукова, дослідницька діяльність Проведення дидактичних ігор. Робота з підручником, виконання тренувальних завдань. Робота з інтерактивними тренажерами. Застосування енциклопедій, словників, довідників, ІКТ - технологій. |
Здійснення корекції |
Комунікативні, регулятивні корекції |
Взаємодопомога, робота по пам'яткам |
Оцінювання учнів |
Регулятивні, оцінювання (самооцінювання), комунікативні |
Використовуються самоконтроль, взаємоконтроль |
Підсумок уроку |
Регулятивні саморегуляції, комунікативні |
Прийоми «долонька», смайлики, карти зворотного зв'язку, карти уроку, презентація |
Домашнє завдання |
Пізнавальні, регулятивні, комунікативні |
Використовуються різнорівневі домашні завдання, завдання на вибір, творчі та пошукові завдання, тематичні проекти |
V. Відбір завдань, що дозволяють сформувати відібрані на 2 етапі підготовки уроку.
IV. Прогнозування бажаного результу.
Формування і розвиток УНД на уроках математики можливо при дотриманні наступних умов:
а) Цілісність і системність організації освітнього процесу.
б) Врахування вікових, психологічних особливостей учнів.
в) Правильне визначення об'єкта вивчення, ретельний відбір змісту уроку.
г) Продумане поєднання індивідуальних і групових форм роботи.
д) Використання проблемно-дослідницької технології.
Тобто, щоб правильно спланувати урок математики з позиції формування УНД, необхідно пам'ятати:
1) про розстановку акцентів при організації навчальної діяльності на рівні універсальних навчальних дій;
2) про активне використання інноваційних педагогічних форм: діалог, групове і парне взаємодія, проблемна ситуація, навчальний дослідження, робота з різними видами інформації і т.д .;
3) оволодіння УНД в кінцевому рахунку і веде до формування здатності самостійно успішно засвоювати нові знання, опановувати вміннями і компетентностями, включаючи самостійну організацію процесу засвоєння, тобто вміння вчитися. Таким чином, досягнення «вміння вчитися» передбачає повноцінне освоєння всіх компонентів навчальної діяльності
Результати формування УНД.
Результатом формування пізнавальних УНД буде вміння учня:
- Виділяти тип завдань і способи їх вирішення.
- Здійснювати пошук необхідної інформації, яка потрібна для вирішення завдань.
- Розрізняти обгрунтовані і необгрунтовані судження.
- Обґрунтовувати етапи рішення навчальної завдання.
- Проводити аналіз і перетворення інформації.
- Проводити основні розумові операції (аналіз, синтез, класифікації, порівняння, аналогія і т.д.)
- Встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
- Володіти загальним прийомом вирішення завдань.
- Створювати і перетворювати схеми необхідні для вирішення завдань.
- Здійснювати вибір найбільш ефективного способу вирішення завдання виходячи з конкретних умов.
Основним критерієм сформованості комунікативних дій можна вважати комунікативні здібності дитини, які включають в себе:
- Бажання вступати в контакт з оточуючими (мотивація спілкування «Я хочу!»)
- Знання норм і правил, яких необхідно дотримуватися при спілкуванні з оточуючими.Вміння організовувати спілкування, у тому числі вміння слухати співрозмовника, вміння вирішувати конфліктні ситуації
- Критерієм сформованості регулятивних дій може стати здатність:
- Вибирати засоби для своєї поведінки.
- Планувати, контролювати і виконувати дію за заданим зразком, правилом, з використанням норм.
- Планувати результати своєї діяльності і передбачати свої помилки.
- Починати і закінчувати свої дії в потрібний момент.