Робота з обчислювальною стереометричною задачею
Задача: Знайти об’єм правильної чотирикутної піраміди, сторона основи якої дорівнює
І етап. Аналіз умови задачі і побудова рисунка
№ | Діяльність вчителя | Діяльність учня |
1. |
Яка геометрична фігура розглядається у задачі? Про яку піраміду йде мова? |
Піраміда. Правильна чотирикутна піраміда. |
2. | Як виконується побудова піраміди? |
а) Будуємо основу; б) визначаємо проекцію вершини піраміди; в) відмічаємо вершину піраміди; г) сполучаємо її з вершинами основи, тобто будуємо бічні ребра піраміди. |
3. | Куди проектується вершина даної піраміди? | Вершина даної піраміди проектується в центр основи, тому що піраміда правильна. Центром квадрата є точка перетину його діагоналей. |
4. | Виконайте побудову піраміди. | ![]() |
5. | Що відомо про піраміду? (Які данні потрібно нанести на рисунок?) | В основі – квадрат, сторона якого |
6. | Як побудувати кут нахилу бічної грані до площини основи? |
Потрібно побудувати лінійний кут, для цього потрібно виділити лінію перетину бічної грані з площиною основи (це ребро В даному випадку можна побудувати похилу перпендикулярну Нехай |
7. | Було запропоновано будувати лінійний кут, коли побудували похилу перпендикулярну лінії перетину площин. Чи можливо по іншому побудувати лінійний кут? | Можливо спочатку побудувати проекцію даної похилої, перпендикулярну лінії перетину площин, для чого провести перпендикуляр із основи висоти піраміди (точки |
8. | Що потрібно знайти? | Об’єм піраміди. |
Схематичний запис умови задачі
![]() |
Дано: Знайти: |
ІІ етап. Пошук способу розв’язування задачі
№ | Діяльність вчителя | Діяльність учня |
1. | Що потрібно знайти в задачі? | Об’єм піраміди. |
2. | За якою формулою знаходиться об’єм піраміди? |
|
3. | Що потрібно знайти, щоб порахувати об’єм піраміди. | Площу основи і висоту. Основа – квадрат, отже потрібно знайти площу квадрата зі стороною |
4. | Із якої фігури можемо знайти висоту пірамід? | Висоту піраміди можна знайти із |
5. | Що відомо про цей трикутник? | Трикутник прямокутний, |
6. | Що ще потрібно знати, щоб знайти висоту? | Який-небудь лінійний елемент трикутника. |
7. | Чи можливо знайти який-небудь елемент? | Можемо знайти катет |
8. | Чому він дорівнює? | Він дорівнює половині сторони квадрата, тобто a/2 |
9. | Намітимо план розв’язування задачі. |
1) Знайдемо 2) обчислимо висоту піраміди 3) обчислимо об’єм піраміди. |
Оформлення пошуку способу розв’язування задачі
Оформлення пошуку способу розв’язування задачі
План розв’язування задачі може бути відображений в схемі пошуку її розв’язування.
ІІІ етап. Оформлення розв’язування задачі.
IV етап. Перевірка розв’язку і запис відповіді.
V етап. Дослідження задачі.
Чи можливо розв’язати задачу іншим способом? При перевірці був поданий інший спосіб обчислення висоти із
На майбутнє корисно пам’ятати:
1) як побудувати лінійний кут нахилу бічної грані піраміди до площини основи;
2) пошуку розв’язка задачі допомагають питання: «Що потрібно знайти, щоб знайти … ?», «За якою формулою здійснюємо обчислення?», «Із якої фігури можна знайти?»;
3) пошук способу розв’язування задачі і план її розв’язування зручно демонструвати в графічних схемах.