Понеділок, 16.06.2025, 15:55
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт магістрів математиків ХНПУ імені Г.С. Сковороди

Наше опитування
Ваша оцінка сайта
Всього відповідей: 6
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Гуманітарний потенціал

Гуманітарний потенціал шкільного курсу математики

Гуманітаризація математичної освіти – система заходів, спрямованих на пріоритетний розвиток загально-культурних компонентів та змісту навчання математики і яка забезпечує засобами цього предмету формування в учня особливого ціннісного ставлення до оточуючого світу, до себе, до своєї власної діяльності в ньому.

Гуманітаризація (лат. Humanitas – людська природа, духовна культура) математичної освіти появляється в залученні школярів до духовної культури, історії розвитку науки, творчої діяльності.

«Гуманітарна математика» окреслює в собі зв’язок математики з гуманітарними науками, а також матеріальними і духовними суспільними відносинами, які розкривають:

  • методологічні питання математики як метод пізнання природи і суспільства;
  • філософські проблеми математики, що показують її роль в суспільстві;
  • зв'язок математики з іншими науками;
  • зв'язкок математики з виробництвом, її роль в управлінні, побуті, трудове виховання;
  • зв'язок математики з духовною культурою, розвиток мислення, політичне, моральне і естетичне виховання;
  • внесок математичної освіти у формування наукового світогляду учнів.

Для характеристики гуманітарного потенціалу математичної освіти Т.А.Іванова виділила основні елементи гуманітарно-орієнтованого змісту:

 

Основні елементи гуманітарно-орієнтованого змісту математичної освіти (за Т.А. Івановою)

Інформаційний компонент

Оволодіння математичним апаратом, способами розвязання завдань

Історичний компонент

Знайомство з історією як з представниками науки минулого та  розвитком математичних ідей та теорій

Методологічні знання
  • предмет і метод математики, її основні ідеї і поняття;
  • звязок з іншими науками і практикою (математичне моделювання);
  • математична мова;
  • специфіка творчої математичної діяльності;
  • методи наукового пізнання; культура мислення


1. Естетичний компонент. Виявляється у красоті формул, рівнянь, теорем, графіках функцій, кресленнях, малюнках, поясненняя, ідеях міркування, доведеннях тощо.Таким чином, структуру гуманітарного потенціалу шкільної математики складають такі компоненти (за Т.А. Івановою, Н.О. Шкільманською, Г.І. Саранцевим):

2. Історичний компонент. Виділяють 3 складові: історико-культурну (розглядає розвиток математики як частину культури, взаємозв'язок історичних подій і математики); історико-математичну (розкриває історію та значення для розвитку суспільства появи математичних термінів, понять, теорем, формул, теорій, ідеї); історико-особистісну (знайомить з творчістю вченого математика, його біографією, подіями його життя, які сприяють становленню і розвитку таланту митця, завданнях, що носять ім'я вченого).

3. Лінгвістичний компонент. Розглядає математичну мову як універсальний засіб спілкування з іншими науками і культурами. Характеризується посиленням уваги до мови взагалі та математичної мови, зокрема, її грамотності, точності використання термінів, аргументованої побудови міркувань, вміння відстоювати свою точку зору.

4. Прикладний компонент. Показує зв'язок з іншими науками і практикою. Виділяють 3 складові прикладного компонента: внутрішньо предметна складова (зв'язки математичних об'єктів всередині освітньої галузі математики), міжпредметна складова (зв'язок математичних об'єктів з іншими науками), мета предметна складова (розглядає математику як засіб статистичної обробки даних, інтерпретації результатів, одержуваних у ході моделювання реальних процесів, переробки навчальної інформації).

5. Діяльнісний компонент. Розкриває гносеологічні процеси пізнання в математиці, методи наукового пізнання і виявляє специфіку творчої математичної діяльності.

Посиленню прикладної спрямованості шкільного курсу математики сприяють такі види завдань:

1) Прикладні задачі – завдання, поставлене поза математикою, яке розв’язується математичними засобами.

2) Завдання з практичним змістом - математична задача, фабула якої розкриває додатки математики в навколишньому середовищі, в суміжних дисциплінах, знайомить з її використанням в організації, технології та економіці сучасного виробництва, в сфері обслуговування, в побуті, при виконанні трудових операцій. Вирішуються такі завдання методом математичного моделювання.

3) Професійно-орієнтовані завдання - прикладна задача, що включає в свою умову професійно значущий зміст (професійні об'єкти, процеси, в яких вони задіяні, величини і їх характеристики, а також ситуації, коли ці об'єкти взаємодіють).

4) Компетентнісно - орієнтовані завдання - завдання, в яких потрібне використання знань в умовах невизначеності, за межами навчальної ситуації.

Виділяють три рівні компетентнісно-орієнтованих завдань:

1. Рівень відтворення - відтворення математичних фактів, методів і виконання обчислень;

2. Рівень встановлення зв'язків - встановлення зв'язків та інтеграцію матеріалу з різних математичних тим, необхідних для вирішення поставленого завдання;

3. Рівень міркування – завдання, що вимагають узагальнення, вміння самостійно виділити в ситуації проблему.

Розв’язання компетентнісно-орієнтованих завдань сприяє формування в учнів таких умінь:

  • аналізувати реальні числові дані, представлені у вигляді діаграм, графіків;
  • аналізувати інформацію статистичного характеру;
  • виконувати практичні розрахунки за формулами, використовуючи довідкові матеріали та інтернет-ресурси;
  • описувати за допомогою функцій різні залежності, їх графічне уявлення, інтерпретувати графіки і статистичні закономірності;
  • вирішувати прикладні завдання, в тому числі соціально-економічні та фізичні, на найбільше і найменші значення, на знаходження швидкості і прискорення;
  • будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі;
  • знаходити додаткову інформацію, оформлювати і захищати проекти і результати їх реалізації.

Форми роботи, які сприяють формуванню культури математичної мови:

1. Включення в структуру уроку діалогових форм взаємодії;

2. Пояснення вчителя, як зразки усної і письмової математичної мови.

3. Самостійна робота учнів з математичним текстом.

Завдання, що сприяють формуванню математичної мови:

  • завдання для роботи з термінологією, символікою, графічними зображеннями;
  • завдання, призначені для роботи зі словесно логічними конструкціями;
  • завдання, призначені для роботи з письмовими навчальними текстами з математики.

Література:

Гусева Н.В., Менькова С.В., Баранова Е.В. Гуманитарный потенциал школьного курса математики и его реализация в обучении. Учебно-методическое пособие к дисциплине по выбору. – Арзамас: Арзамасский филиал ННГУ, 2014. – 46 с.

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Copyright MyCorp © 2025
uCoz