Понеділок, 16.06.2025, 17:01
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт магістрів математиків ХНПУ імені Г.С. Сковороди

Наше опитування
Ваша оцінка сайта
Всього відповідей: 6
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Концепт-карти як засіб систематизації математичної освіти

КОНЦЕПТ-КАРТИ ЯК ЗАСІБ СИСТЕМАТИЗАЦІЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ

К.С. Світлична

Кандидат фізико-математичних наук, доцент О.В. Водолаженко

 

         Вступ. Інформаційна ситуація, яка склалася зараз у сучасному світі, вимагає цілісності та систематизації набуття знань у різних галузях науки. При вивченні математики виникають такі проблеми як великий обсяг інформації; складність сприйняття та запам’ятовування матеріалу; нерозуміння учнями міжпредметних зв’язків; безсистемність отриманих знань та навичок. Тому навчання математики необхідно зробити осмисленим і наочним. Одним з діючих методів розв’язання поставлених завдань, є побудова концепт-карт.

         Концепт-карти. Наприкінці минулого сторіччя з'явилася нова технологія візуалізації знань Concept Map, що перекладається як концепт-карта. Вважається, що техніка concept mapping була розроблена Д. Новаком як засіб інтенсифікації навчального процесу при викладанні наукових дисциплін [1, с. 100]. Концепт, за Д. Новаком це ментальний образ предмета, об’єкта чи абстрактної ідеї. Концепт-карти допомагають показати, як людина бачить взаємовідносини між речами, ідеями, людьми тощо [2].

         Концепт-карта є графічним інструментом для організації та подання знань у вигляді об’єктів, зв’язки між якими утворюються «стрілками». Вони можуть містити текстові надписи, які пояснюють характер зв’язку між поняттями.

         Концепт-карти є корисними для вчителя математики для пояснення нового матеріалу, на етапах його закріплення, систематизації та перевірки знань учнів, як різновид опорного конспекту, як навчально-довідкові системи тощо.

         На рис. 1 показана схема розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь. На відміну від класичних схем, з якими учні зустрічаються у підручниках та довідниках, у концепт-карті ми можемо підключати додаткові ресурси. Наприклад, графічний розв’язок рівняння, окремі випадки та приклади рівнянь з детальним описом процесу розв’язування.

Рис. 1 Концепт-карта розв’язання найпростіших тригонометричних рівнянь
Рис. 1 Концепт-карта розв’язання найпростіших тригонометричних рівнянь

         Процес звернення до підключеного ресурсу зображений на рис. 2, рис.3.

Рис. 2 Звернення до ресурсу Рис. 3 Підключений ресурс концепту

         Прикладом систематизації та перевірки знань є задачі-карти. Такі задачі можуть надавати учневі можливість заповнювати пропуски, робити пояснення та нотатки до окремих пунктів розв’язування задачі. Важливо зауважити, що задачі представлені у такому вигляді можуть слугувати також підказкою при виконанні домашніх або самостійних робіт. Допомагати учителю при роз’ясненні нового матеріалу при розв’язуванні задач та виконанні вправ.

         Розглянемо стереометричну задачу: «В основі піраміди лежить трикутник зі сторонами a , b  та c, а всі бічні ребра піраміди нахилені до площини основи під кутом 45°. Обчисліть об'єм піраміди»

         Учневі пропонується заповнити «пусті» концепти (рис.4), розв’язуючи дану задачу. При цьому йому доступні посилання та підказки на необхідний теоретичний матеріал. Дана інформація не нав’язується учневі, а доступна йому на вимогу для усунення проблем, що виникають да конкретному етапі розв’язку задачі або ж для отримання додаткової інформації.

Рис. 4 - Задача-карта, яка пропонується учневі

 

Рис. 5 - Додатковий ресурс-довідка "Формули площі трикутника"

         Після виконання роботи, концепт-карта задачі буте мати наступний вигляд (рис. 6)

Рис. 6 - Заповнена задача-карта

         Висновки: У даній роботі концепт-карти були розроблені за допомогою програми IHMC CmapTools, яка дозволяє створювати схеми різного рівня складності. Слід зауважити, що найбільш корисним у формуванні осмислених знань при використанні концепт-карт є не стільки сама карта, скільки процес її створення, у ході якого необхідно уважно аналізувати матеріал та виділяти в ньому найбільш важливі факти та зв’язки між ними.

         Таким чином, створення концепт-карт є наочною і корисною процедурою як для вивчення, так і навчання математики.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Еремин Е.А. Представление учебного материала с помощью редактора концепт-карт CmapTools/ Е.А. Еремин// Весник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия: информационные компьютерные технологии в образовании. – 2010. - №6. – С. 98 – 109
  2. Novak J.D, Gowin D.B. Learning How to Learn. Cambridge. University Press: Cambridge. 1984.
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Copyright MyCorp © 2025
uCoz